Tiedote Urheilupuiston koulun liikuntaluokkien lajiharjoittelutunneista.
Yleistä
Urheilupuiston koulun liikuntaluokilla on mahdollisuus harrastaa valitsemaansa lajia 2 tuntia viikossa. Lajiharjoittelu tapahtuu pääsääntöisesti jaksoissa 2, 3 ja 4 (liikunnanopettaja voi järjestää harjoittelua sen ulkopuolellakin erityistapauksissa).
1 viikko lajiharjoitus
2 viikko lajiharjoitus
3valinnainen kerta
4 yhteinen harjoitus
5 laji
6 laji
7 vali
8 yhteinen
jne
Lajiharjoittelu pyörii systeemillä 2-1-1 = kaksi viikkoa lajiharjoittelua (osa oppilaista saa valmentajan ohjausta), 1 viikko vapaavalintainen harjoitus (oppilailla on mahdollisuus mennä pelaamaan vaikka salibandyä oman kilpailulajin sijasta) ja 1 viikko jolloin on yhteinen kehonhallinnan ja ketteryyden harjoitus (liikunnanopettajan vetämä) johon kaikki osallistuvat (paitsi erikseen sovitut erikoistapaukset).
Päätavoitteet ja painopisteet yläkoulun liikuntaluokkalaisten harjoittelussa ovat seuraavat:
Itsenäisen toiminnan harjoittelu
Ketteryyden harjoittelu YLEISTAITAVUUS
Motoriikan harjoittelu
Lihashallinnan harjoittelu
Monipuolisuus
”Harjoittelun ja liikunnan tulisi varsinkin alle 15-vuotiailla olla niin motorisesti kuin kaikkien fyysisten perusominaisuuksien osalta monipuolista. Hermo-lihasjärjestelmää, luustoa, hengitys- ja verenkiertoelimistöä sekä eri aineenvaihduntajärjestelmiä tulisi kuormittaa lapsuuden ja nuoruuden liikunnan ja urheilun yhteydessä monipuolisesti. Yksipuolinen lajiominaisuuksiin panostaminen voi aiheuttaa jopa negatiivisia terveysvaikutuksia ja rajoittaa myöhempää kehittymistä urheilijana.” - Urheilevien lasten ja nuorten fyysis-motorinen harjoittelu, 62, 2006.
Lajiharjoittelutunnit painottuvat aamutunteihin, jolloin jää riittävä palautumisaika illan harjoituksia ajatellen.
Liikunnanopettajat järjestävät oppilaiden harjoittelutilanteet ja –tilat koulun ja muiden liikuntatilojen resurssien mukaan. Opettajat pidättävät myös oikeuden muutoksiin harjoittelusysteemissä (jos tiloja ei käytössä > suunnitelmien muutos, tai muut erikoistapaukset). Pääsääntöisesti pyritään tuohon 2-1-1 systeemiin.
Valmennusta seurojen puolesta järjestetään resurssien puitteissa. Niissä lajeissa, joissa valmennusta ei ole paikalla, tulee pyytää itsenäisen harjoittelun ohjeet omalta valmentajalta. Jos oppilaalla ei ole harjoitussuunnitelmaa tai valmentajaa > hänellä on liikunnanopettajan vetämä yleistaitavuuden / motoriikan harjoitus tai muu erikseen sovittava harjoitus.
Luokittain
7- luokka
Seiskaluokkalaiset pitävät lajiharjoitustunnin keskiviikkoaamuna 0815-0945. Tunti alkaa aina liikunnanopettajan kopilta urheilupuiston koululta. . Muistakaa harjoitussuunnitelmat. Ne kenellä ei ole harjoitussuunnitelmaa / valmentajaa > yhteinen harjoitus (liikunnanopettaja vetää, sisäliikuntavarustus). Muut lajit järjestellään tilojen mukaan
Jääkiekkoilijat menevät ohjattuun jääharjoitukseen maanantaisin klo 0730-0845. Varusteina minimissään luistimet, kypärä, hanskat, maila, urheiluasu. Jääkiekkoilijoilla keskiviikkoaamu on silloin vapaa, eli tulevat klo 10 kouluun.
Lentopalloilijoilla on lajiharjoitus keskiviikkona 0815-0945. Valmentaja on paikalla sopimuksen mukaan.
Koripalloilijoille tulee valmentaja paikalle.
8-luokka
Kasiluokkalaisten lajiharjoitustunti siirrettiin 2-jaksossa maanantaille tilaongelmien takia.
Jääkiekon pelaajat menevät hallille 0730 ja heillä on ohjattu jääharjoitus 0845 asti, jonka jälkeen lihashuolto + punttisali ohjeiden mukaan. Jääharjoitukset alkavat 5.10.2009
Muut lajit järjestellään tilaresurssien mukaan. Ne kenellä ei ole harjoitussuunnitelmaa / valmentajaa > yhteinen harjoitus.
9-luokka
Ysiluokan lajiharjoitustunti on torstaisin. Osa oppilaista on harjoituksessa urheiluakatemian mukana (näistä on sovittu erikseen). Muiden harjoittelutilat katsotaan lyseon, urheilupuiston tiloissa. Ne kenellä ei ole harjoitussuunnitelmaa/valmentajaa > yhteinen harjoitus.
LÄHTEET
Nuori Suomi ry ja Suomen Olympiakomitea. Urheilevien lasten ja nuorten fyysis-motorinen harjoittelu. Nuoren Suomen ja Suomen olympiakomitean selvitysraportti. 2006.
HTU, LLÖ, SVA
No comments:
Post a Comment